oeffelen.reismee.nl

de grote buddha

Vandaag gaan we naar de grote buddha met de kabelbaan.

We hebben goed geslapen en na een zeer uitgebreid ontbijt lopen we door het winkelcentrum (Citygate Outlet)naar de andere kant ervan waar we de kabelbaan nemen.

Het grote winkelcentrum is heerlijk koel (overal airco)en we lopen richting de uitgang.....eenmaal buiten worden we overvallen door een warme vochtige zeer broerige atmosfeer...jeetje dan krijg je echt een klap!!!! Na al een paar meters lopen in die warmte gutst het zweet al overal vanaf...gadver en de dag moet nog gaan beginnen.

Met alleen maar een fles water redden we dit niet.... dan komt er nog een verrassing... de rij mensen die allemaal staan te wachten om naar boven te gaan... gaan we nu dit wel of niet doen???

Tuurlijk ... we gaan ervoor ....een keer in je leven in Hong Kong en dit moeten we gezien hebben.

Na dik eenuur in de rij te hebben gelopen/gestaan hebben we dan de kaartjes... Peter heeft een cabine met glazen bodem genomen... spannend hoor. Gelukkig is deze rij niet zo erg lang en kunnen we al vrij snel instappen... tjaaa en een glazen bodem is dus echt een glazen bodem!! eng.

Het eerste stuk is nog redelijk te doen maar dan zwenkt de cabine opeens naar de linkerkant en bungeld dan... en we hangen stil en jawel hoor tig meter boven een heel groot water!!!!

Daar bungelen we dan zachtjes heen en weer met een famillie uit China, lekker kakelend naast ons.

De temperatuur in de cabine begint nu echt hoog op te lopen en er is bijna geen verkoeling.... ik doe stiekum een schietgebedje naar de grote buddha of hij a.u.b kan zorgen dat er weer snel beweging in kan komen en jawel hoor..... de cabine begint weer te bewegen... heerlijk gevoel geeft dat... de chinese famillie is erg aardig en we proberen een gesprekje aan te gaan in Chinees/Engels komen we van elkaar het een en ander te weten, ook wordt er al nagedacht om hun dochter en onze zoon te koppelen allebei 12 jaar ... hahaha, nou Sebastiaan en dochterlief laten beiden weten in hun eigen taal daar niets voor te voelen. Jammer had toch leuk geweest een schoondochter helemaal uit China....

Eindelijk, we zijn boven en hebben toch genoten van het uitzicht om ons heen en vooral onder onze voeten.

Blij dat we er zijn en we wandelen de mensenmassa in. Wauw, lekkerkoel windje waait er boven maar het blijft broeerig. Nadat we de winkelstraat voorbij zijn gelopen begint de tocht richting buddha.

Ineens staan we voor een enorme trap naar boven... jeetje wel meer dan 300 treden lijken het.

'Echt niet', brult onze puberale zoon, 'ik ga niet al die trappen omhoog'.

Tja, ikzelf heb het ook niet echt op al die treden naar boven toe....maar Peter is zo sportief die gaat ervoor ondanks de hitte.

Gewapend met zijn nieuwe fotocamera loopt hijde traptredes naar boven... en staat dan eindelijk bovenaan vlakbij de buddha.

We zwaaien vrolijk naar hem en zien hem dan een tijdje niet.... ohhh gelukkig daar is hij weer.

Nadat Peter weer beneden is teruggekomen, drinken we de flessen water leeg en gaan dan naar het bijbehorende klooster toe. Hier aangekomen bij de ingang worden er heel wat stokjes wierrook aangestoken maar ook dikke stokken van bijna 1 meter lang, een grote blauwe rookontwikkeling die zo lekker stinkt trekt over ons heen... baaahhhhh we lopen gauw door en in het klooster zien we grote gouden buddha's en biddende mensen. Zeer indrukwekkend allemaal. Het houtsnijwerk, de prachtige orichideen, het is heel bijzonder dit geloof.

Op de terugweg zien we nog Chinese vechtsportdemonstrates, gegeven door jonge jongens en dan stappen we opnieuw in eenglazen bodem cabine om terug te gaan naar beneden.

In het hotel teruggekomen gaan we nog zwemmen in het heerlijke buitenzwembad en hierna hoe kan het anders, heerlijk Chinees eten in een heel groot restaurant met wel 10 balies waar bij elke balie een ander thema gehanteerd wordt, zoals Taiwanees, Koreaans, Vietnamees, Kantonees, Grill.

Doodmoe vallen we alledrie gelijk in slaap.

Morgen gaan we terug (na het ontbijt) naar het vliegveld voor onze volgende bestemming -->> Brisbane (Australie).

Karolin

Ik zie het Sébastiaan zeggen hoor en dan heeft hij nog wel de jongste benen......de jeugd van tegenwoordig kan niks hebben he ;-)))
Knap van Peter!!! Heb je de treden geteld?
Zo is Hongkong toch wel mooi he.
Groetjes