oeffelen.reismee.nl

perth city

Zo, vandaag gaan we met zijn 2-en naar de stad.

Het heeft vanochtend keihard geregend, dat zie je aan de plassen op straat.

Maar als we naar de bushalte lopen is het droog en het zonnetje schijnt, strakblauwe lucht.

We weten het nog van de vorige keer, je pakt de bus 314 om de hoek bij Dineke.

Deze bus brengt je in Midland bij het beginpunt van de sneltram naar Perth city.

Een daytripper is het goedkoopste kaartje voor ons, kost AU$ 11 p.p. voor een hele dag bussen en treinen.

De bus rijdt maar 1x per uur, dus we pakken 'm van 10:30uur.

De rit duurt25 minuten met ca. 20 stops. Steeds weer stappen er enkele reizigers in en een enkeling stapt uit.

Zo we zijn bij Midland station. We kunnen zo doorlopen vanwege onze daytripper en moeten 5 minuten wachten. Daar komt de sneltram, hij lijkt veel op de metro bij ons alleen een paar jaar ouder.

We hebben plek zat omdat dit het beginpunt van de lijn is. Je zit in de lengterichting van het rijtuig, wel even wennen, want meestal zit je zoals in een auto.

Na 20 minuten rijden we het treinstation van Perth binnen, hier is het aanzienlijk drukker.

Gelukkig weten we hoe we moeten lopen, de roltrap op naar boven, de glazen loopbrug over en dan hup Myer in. Myer is te vergelijken met de Bijenkorf bij ons.

De spullen hier zijn duidelijk duurder dan bij andere warenhuizen, maar het is hier heerlijk rustig en zo kunnen we op ons gemak de hele zaak doorlopen.

Wat ons opvalt is dat het personeel direct vraagt of ze je kunnen helpen, maar als je zegt dat je alleen rondkijkt is het oké.

We verlaten Myer aan de andere kant en staan direct in de drukke winkelstraat, een wandelgebied.

Het is lunchtijd en dat kan je zien, heel veel kantoorpersoneel koopt een lunch met takeaway coffee, veel pie's, muffins, cheesecake etc.

Wij lopen nog even verder en bezoeken wat souvenirswinkels.

Tja, wat hebben ze niet hier, werkelijk alles. Veel goedkope spulletjes komen uit China, maar ach wat geeft dat, leuk om dit door te snuffelen.

Zo, om half 2 gaan we de coffee opzoeken. Ja, daar is een goed café.

Cappucino (large mug)met een vanilla-slice (soort tom pouce maar dan 3x zo groot)smaakt mij goed, Angeline neemt ook een cappucino met carrot-cake (ook supergroot en super lekker).

We staan weer buiten en merken dat het nu weer een stukker stiller is op straat, tja er moet immers gewerkt worden.

We lopen naar London Court, de beroemde winkelstraat met het uiterlijk van oud London. Erg smal steegje met typisch engelse gevels waar achter veel boetiekjes links en rechts.

Zo, de tijd vliegt, het is al half 4, laten we teruggaan naar Dineke en Brian.

De sneltram is er nog niet, op spoor 8 moeten we zijn voor de sneltram die uit Freemantle komt.

Weer 5 minuten wachten, daar komt ie. Instappen en wegwezen, dezelfde route als heen alleen natuurlijk nu terug.

In Midland moeten we een half uur wachten op de bus, dat valt tegen. Maar we kunnen ook bus 324 nemen i.p.v. 314, die rijdt iets eerder weg.

Terwijl we wachten komen er bussen aan met veel scholieren die van school naar huis gaan.

Je herkent ze aan de verplichte uniformen die ze dragen, de ene school heeft de kleur groen, de andere school weer blauw, de 3e school zwart.

De jongens dragen een colbertje, overhemd met stropdas, de meisjes hebben een lang jasje aan met een rok eronder.

Erg Engels dit, maar je hoeft je dan niet druk te maken over wat je aan moet naar school. En op school is dan ook iedereen gelijk, dat is ook wel een voordeel, wordt je niet afgerekend op je kleding.

Daar komt bus 324, we stappen in en rijden terug naar Janebrook waar Dineke en Brian wonen.

Weer een mooie dag achter de rug, wat brengt de dag van morgen dan wel niet?

Karolin

mmmhhhhhh lekkere tompouce :-)))
Niet te veel gekocht...toch... ;-)))