oeffelen.reismee.nl

fraser island, deel 1

Het blijft maar regenen, jammer, want vandaag moeten we vroeg op we gaan met een 4WD truck Fraser island rondrijden.

De tour brengt ons op de mooiste plekken van het eiland en misschien zien we welwalvissen en dingo's.

We zitten midden tussen de vogels en de kikkers en nog veel meer andere dieren maar die horen en zien we niet, vanmorgen tripte er een grijs/bruine vogel binnen en was op zoek naar wat eten.

Een nachocheese chip uit de zak die op het balkon lag trok zijn aandacht.Het beestje zit dus binnen bij onsen loopt brutaal in de slaapkamer rond.

Sebastiaan zorgt dat de vogelweer buiten op het balkon terecht komt door de chip op grond daar te leggen.

Ontbijten doen we even vlug in de bakkerswinkel bij het meldpunt van onze trip.

Daar komt onze chauffeur, een vriendelijke man SEAN geheten,in korte broek en'Fraser island' jack om zijn schouders en een cap op zijn hoofd al aan wandelen.

Hij noemt allenamen op van degenen die meegaan (23 personen)en de bus is toch aardig gevuld, ondanks de regen gaat de excursie gelukkig door.

We stappen in de truck, een MAN, zeer comfortabel (denk ik nog) met riemen en mooie stoelen deze is pas nieuw!!

Sean zegt tegen ons 'fasten your seatbelts please'. We denken nog dat hij een grapje maakt.

Zodra we het terrein afgaan komen we op de zandpaden en dan gaat het er zeer heftig aan toe, de truck schokt/kleunt/trekt/bonkt en we worden als poppetjes heen en weer gegooid.

Daarom dus die goeie stoelen en gordels.

Onze eerste stop is bij een grote zandheuvel/duin. Dit zijn prachtige duinen hoor, zeer hoog en er staan versteende bomen in, een raar gezicht. Maar het regent keihard dus we zijn snel weer in de truck.

Hierna rijden we het strand ten oosten van het eilandop en kilometers lang en kaarsrecht over het zandrijden we flink door.

Opeens schiet Sean in de remmen, de gordels houden ons in de stoelen. Wat is er aan de hand?

Er zit een dingo in het zand alles te bekijken dus ook ons. De dingois alleen en we mogen als we tenminste in de deuropening van de truck blijven staande dingo filmen of fotograferen, het is een prachtig dier, het lijkt wel een gewone hond.

Sean vertelt ons dat dingo's niet kunnenblaffenmaar wel huilen als wolven.

De dingo is de oerhond van alle andere honden en worden beschermd hier op het eiland.

Ze hebben ook allemaal een oormerk (tag)en zijn gechipt, ze worden nauwlettend in de gaten gehouden en er zijn diverse groepen.

Helaas, wij krijgen alleen deze te zien op het strand. Hierna rijdt de truck hard over het zand en komen we aan bij een zoetwater creek, het heldere water is te drinken en we kunnen gaan zwemmen, maar wij laten het bij pootje baden, het water is toch wel koud. Peter en ik lopen verder door over de houten aangelegde paden naar het begin en komen dan in een prachtig bos met mooie planten en bomen, het is zo stil hier dat je hoort de creek hoort ruisen en heel in de verte zien we de zee.

Gelukkig, het is heel even droog en dat moment benutten we direct om allerlei foto's en films te maken.

Hierna lopen we terug en halen Sebastiaan uit de creek en we lopen naar de truck voor koffie/thee/lemonade en heerlijke grote bruine koeken.mmmmmmmm

Hierna stappen we weer in en de reis wordt vervolgd; we gaan naar een gestrandschip watop het strand ligt. Het ishelemaalverroest, het verhaal is dat dit een schip is wat ook werd gebruikt voor schietoefeningen voor de 2e wereldoorlog, dan konden de piloten van de vliegtoestelen dit schip als target gebruiken.

Hierna gaan we naar de pinnacles, grote gekleurde (wel 27 kleuren)rotsen met allerlei prachtige bruingele tinten, spectaculair, jammer je mag er niet meer naar bovenklimmen, het is nu een nationaal erfgoed net zoals het hele eiland dit is, dusbeschermd en behoort toe aan de UNESCO.

Dan gaan we weer verder in de trucken opeens wordt er weer fliink geremd. He,als je heel goed kijkt dan zien we inderdaad walvissen in de oceaan, wel een stuk of 3.Het spuiten zie je eerst en dan komt de rugvin naar boven.

Het is dus echt waar de trek van de walvissen is begonnen en ze komen dan langs Fraser island en de gehele kust van Queensland, we hopen dus ommeer walvissen t gaan zien de komende tijd.

We rijden weer doorkomen bij een anderbeach resort een lunch. We zijn daar niet de enige groep, er staan heel wat 4 trucks en auto's, ook mensen die hele weken hier op het eiland kamperen en vissen.

Na de lunch rijden we naar een plek midden op het eiland, hier lopen we een stuk door het oerwoud (track of no return), we wordenalleen gelaten, SEAN, de buschauffeur zalons weer aan het einde van het looppad ophalen.

Dit is zo'n mooie wandeling door het oerbos, ze hebben hier ook opnames gemaakt voor diverse films, o.a walking with dinosaurs. Het is er prachtig, hoge palmbomen, bomen met luchtwortels, de creek zo helder dat je er gewoon water uit kan drinken.

De tocht duurt voort en we zijn inmiddels Sebastiaan al kwijt, hij looptergens voorop met nog 2 meisjes, maarouderen lopen niet zo snel en maken foto's.

als we dneken dat we er zijn moeten we nog heeel wat traptredes en schuinlopende stukken naar boven lopen,eindelijk horen we stemmen en jawel daar zit al een klein gedeelte van het gezelschap op ons te wachten, gelukkig zijn we niet de allerlaatste,maar ook sean is er nog niet.

dan komt er een truck aan rijden met een vrouwelijk chauf, zij verteld at de truck pech heeft en sean is dit aan het repareren, geintje zeggen we tegen haar hetis n.l vrijdag de 13 juli maar ze zegt dat het echt waar.

sean had ons al in de morgen grappen op ver vrijdag 13 verteld o.a dat als de truck kapot zou gaan de dames moesten helpen met duwen en de wilen te vervangen...hahhaha.

nu bleek dus dat het echt was!!!

gelukkig na een uurtje of zo kwam de truck terug en een luid applaus voor sean, hij zag er inmiddels niet uit...helemaal onder het zand en smeersel.maar de truck was weer gemaakt en we gingen naar het laatste mooie punt, een heel groot meer waar je in kan zwemmen,het lake is prachtig alleen omdat het nu zo somber weer was, is het meer niet zo mooi jammer maar er wordt wel gezwommen.

na de frisse duik gaan we terug en de hobbel en gebobbel, gebonk enz is een sensatie ook voor mijn rug......dan staan we midden op het drassige zandweg stil er staan 4 4 w drive auto's stilvoor ons, een ligt half opzijn kant en de andere helpen deze om weer op zijn wielen te zetten, spectacle natuurlijk,gelukkig na wat heen en weer gestart en geduw en met kabels wordt de auto weer recht gezet.

we kunnen verder en zonder oponthoud komen we dan eindelijkweer terug op geasfsalteerd terrein en zijn we dichtbij ons verblijf.we nemen afscheid van sean en gaan lekker douchen, op bed rustten en dan uit eten in het andere restaurant.we hebben inmiddels een paraplu gevraagd bij de receptie want het blijft de komende dagen alsmaar regenen ,erg jammer ,maar wij hebben dit weer meegemaakt.

wie kan nu zeggen dat hij zo'n dag heeft gehad als wij, walvissen gezien, dingo, een 4 w truck, dinosaurius walking gedaan,ppodje baden in de helderste creek van heel de wereld!!