oeffelen.reismee.nl

eugnellapark (broken river)

Vandaag hebben we wat kilometers te maken vanaf Mackay naar Airlie beach.

We zijn bijtijds vertrokken want we willen eerst nog naar Eugnellapark toe, dat ligt een kilometer of 75 van onze reisroute af.

In dit park stroomt een rivier (Broken river) waar het vogelbekdier voorkomt en dat willen we weleens gaan bekijken.

De weg ernaar toe is tot bijnahet einde goed te berijden. Het laatste traject,zo'n 10 km naar boven de hills in, wordt het nu echt bergrijden want we gaan met haarspeldbochten en wel12% OMHOOG.

En dat met een volle wagen (incl. drie zware koffers en proviand), maar de auto doet het perfect.

Boven aangekomenhebben we een prachtig uitzcht over de vallei en horen we de rivier al stromen.

Deze plekisin een prachtig reservaat en de bomen zijn ookzeer speciaal, het is zo groen en stil.

Een verademing na deze rit. Er is hier een grote open plek met cafe en de wandelroute loopt langs deriviernaar een uitkijkpunt waar je het vogelbekbek dier goed kan moeten kunnen zien.

We staan al een tijdje te kijken en jawel hoor aan de overkant, het lijkt op een stuk boomstam, duikt er een vogelbekdier op, hij is vrij groot en toch wel goed te zien.

Dit zoogdier legt dus eieren,heeft een platte eendenbek een een platte staart.

Eneen mooie bruine vacht.

We hebben hem net vastgelegd op de foto als hij onderduikt.

Even later opeens op eenhele andere plekin de rivierkomt hij weer boven, of is het een ander exemplaar?

Het is eigenlijk een unicum omdit beestje te zien, maar er zit nog veel meer bij de rivier. Ik ziehet bijzondere ijsvogeltje met zijn blauwe helder verenkleed en oranje borst.

We gaan nog een stukje verder wandelen en komen dan bij een ander gedeelte van de rivier waar en klein watervalletje is en ook hier zien we de platypus, zoalshet vogelbekdier hier genoemdwordt,zwemmen.

Deze is wat langer in beeld en gauw maken we wat filmopnames.

Hierna nemen we cappucinno met wortelcake en Sebastiaan een muffin/appelsap.

Tuurlijk hebben we gelijk weer een praatje met wat oudere aussies die toch wel erg belangstellend zijn waar we vandaan komen.

Maar ook hierkomen wewel hollanders tegen die ook aan het rondreizen zijn.

Na onze lunch gaan we nog even terug naar de brug en opnieuwboffen we.

Wezien een platypusnu ietslanger zwemmen en ook meerijsvogeltjes.

Het park is ook een geweldig mooi wandelgebied en je kan hier zelfs in een van de leuke huisjes logeren.

Hierna gaan we terug de weg weer naar beneden en dan eerst terugrijden naar Mackay om vervolgens de Bruce Highway op te rijden en op weg te gaan naar Airlie beach.

Hier zullen we laat in de middagaankomen in een denken wij mooi 2-slaapkamerappartement, met uitzicht over de baai.

Oei, het is toch wel even doorrijden, maar we halen het op tijd, want de receptie aldaar is er tot 5 uur namiddag.

Karolin

Jij smult helemaal met al die visgerechten he.
Maar "chips" bij het avond eten..... ;-)))