oeffelen.reismee.nl

airlie beach

Nadat wein het Eugnellapark zijngeweest zijn we doorgereden naar Ailrie beach.

Hier kwamen we rond5 uur in de middag aan.

De route die we rijden is voornamelijk de highway, maardeze wegis maar 2 baans, dus het schiet niet altijd op als er weer eens een caravan voor ons rijdt.

Je mag ook maar 100km rijden, somsslechts 80km.

Ook zijn er veel roadworks, omdat het hier winter is, is dit de tijd om de wegen te herstellen van alle gaten die vooral vrachtwagens gemaakt hebben.

Goed, om 5 uur melden we ons bij de receptie van het Mercure hotel.

We vragen wat er hier te doen is in de omgeving. Nou, genoeg natuurlijk. Wat ons leuk lijkt is een dagtrip met een boot naar een aantal eilanden, eentje waar we in het witte zand en blauw water kunnen begeven en nog een wat meer toeristisch eiland met vakantiewoningen, winkeltjes, veel groen etc. Dat kan geregeld worden zegt de receptionist en telefonisch wordt het geregeld.

Dan moeten we wel om 7 uur op de volgende ochtend!!!!

Dit hotel ligt in de heuvels van Airlie beach en we hebben wat korte slaloms steil omhoog moeten ervaren.

We krijgen de sleutel overhandigd van ons appartement, kunnen de auto in de ondergrondse garage parkeren waar direct de lift is naar ons appartement.

De voordeur van ons appartement is direct tegenover de lift gelegen.

We stappenons prachtige appartement binnen van het Mercure hotel. Met uitzicht over de haven en baai en enkele eilanden behorende bij deWhitsunday eilanden.

Goed, de koffers weer hebbende uitgepakt,gaan we heerlijk genieten van ons uitzicht met een wijntje (gekocht onderweg)een nootje/dorito/timtam.

Dan krijgen we bezoek. Op de reling van ons terras landteenwitte kakatoe.Sebastiaan reikt een dorito aan. De kakatoe wil dezewel hebben en pakt deze heel voorzichtig met zijn linkerpoot aan en gaat 'm voorzichtig oppeuzelen. Tja, en dankomt er een 2e aanvliegen, maar dezelandt in de palmboom die voor ons terrasstaat. Na enige tijd komtdeze kakatoeook gezellig bij ons op de reling zitten en ook deze krijgt van onseen dorito, Pfffffff, dan komt nummer 3,4en 5 aanvliegen, de hele balkonrand zit opeens vol met witte kakatoes met een gele kam,

Ze zijn heel vriendelijk en totaal niet agressief, ze maken wel eventjes herrie maar zitten dan heerlijk van hun chippie te eten, allemaal met 1 poot houden ze dit vast en het is grappig om te zien......... als alles op is dan gaan ze vanzelf weer terug naar de palmbomen en zien we ze niet meer (denken we) we gaan douchen en ons omkleden enuit eten bij de haven.

We pakken de auto.

Het is heerlijk weer enhet is hier wel wennen na al die regen, je loopt nu in je zomerkleding zo en alleen maar een vest bij je. Alle terassen zijn voorzien vangrote heaters, het ziet ererg gezellig uit allemaal en de keuze wat te eten is moeilijk omdat er zoveel restaurants zijn.

Vanavond gaan we een beetje in luxe stijl eten. De keuze valt op een beetje sjiek restaurant.

Ze hebben hier veel seafood, dusik neem een bucket met prawns, Peter een (loin)steake, Sebastiaan heeft kip (chickenbreast)met patat.

Heerlijk gegeten en hierna terug naar ons appartement met de auto, gelukkig is de weg terug niet moeilijk te vinden.

We gaan slapen en nu, op het moment dat ik dit schrijf,hebben we prachtig weer.

We gaan vandaag dus met de ferry naar 2 eilanden toe. Eerst Hamiltonisland in de ochtend, en dan rond 1 uur 's middags naar Whitsunday island, naar dewhitebeach, het mooiste en witste strand van alle eilanden.Zoals gezegd, de ferry gaat vroeg weg vanuit Airlie beachdus hup eruit, we bellen de taxi en die staat om half8 voor de deur van het hotel.

Deze brengt onsnaar de haven toe (5 minuten rijden).

De ferry vertrekt om 8 uur en het is toch al behoorlijk druk. Er ligt naast onze ferryeengrote paarse catamaran, die ook zal vertrekken die ochtend.deze zit gauw vol met dagjes mensen.

Wij gaan dus naar Hamilton island via een tussenstop opDaydream island. Dit is een mooie vaarroute over een kalme oceaan.Je ziet al die eilanden om je heen, prachtig.

Op Daydream islandstappen wat mensen uit die een lang weekend in het enige hotel wat er is verblijven.

Wij gaan door naar Hamilton island, daar hebben wijeen stop van3 uur.

Als we vlakbij het eiland zijn zien we zeer veel luxe appartementen en horen we de captain vertellen dat hier op dit eiland veel bekende mensen hun huis hebben of hadden (zoals

George Harrison).

Inderdaad, er staan prachtige huizen en in de haven liggen de mooiste schepen, het lijkt MONACO wel.

Als we van boord gaan zien we overal golfkarretjes (buggies)rijden.

Op dit eiland mag je niet met je eigen auto rijden en iedereen heeft hier zo'ngolfkarretje als vervoermiddel. Je kunt ze huren voor 1, 2 of 3 uur. Dus wij gaan ook op zoek naar het verhuurbedrijf voor zo'n buggy.

Vlakbij de haven is er zo'nbedrijf en er staan werkelijk wel honderden klaar om uit te rijden.

Leuk en we huren er eentje voor 2 uur. We stappen in en Petermag rijden. Het ding gaat niet hard maar harder dan 20km mag je toch niet op het eiland.

Het eiland is ergheuvelachtig en de behoorlijk steile wegen zijn voor onze buggy toch wel makkelijk te nemen. Het uitzicht vanuit onze buggy en de voorbijgaande luxe appartementen zijn de moeite waard, een lust voor het oog.

We stoppen onderweg voor een cappocino, de buggy staat geparkeerd tussen tientallen ander buggies.

We krijgen weer bezoek van kakatoes tijdens onze lunchpauze. Hier zijn ze behoorlijk brutaal, want ze pikken zo het brood uit je papier.

Okee, om twaalf uur brengen we de buggy weer terug en lopen naar de marine, waar de ferry ligt die ons naar onze 2e afspraak zal brengen, nl. whitebeach op het Whitsunday island.

We doen dit in het gezelschap van zo'n 40 man.

Zoals eerder gemeld, het beroemde witte strand, prachtig wit zand en blauw/groen zeewater.

Echt zoals je het op de ansichtkaarten altijd ziet.

We komen aan bijhet strand, de boot kan niet tot op het strand komen. Een rubberen boot die er al ligt zorgt er voor, dat we dichter op het strand kunnen komen, echter de laatste 10 meter moeten we wel door het water lopen tot aan onze liezen.

Zo, we staan op het witte strand. Wat is het stil hier, je hoort dus echt niets, alleen het kabbelende water. Hier mogen we een uur blijven, lekker liggen op het zand of zwemmen of wandelen langs het water.

Het zand is zo fijn en zo wit, het doet gewoon pijn aan je ogen.

Helaas vind ik geen enkele schelp. Maar wat ik wel zie in het water zijn eenaantal bruin gevlekte stingrays, kleintjes hoor, met staart 1 meter lang, een platte vis met een hele lange staart.

Ze zwemmen in water van slechts 30 cm diep, vlak aan de kust dus.

Gelukkig zijn zeniet gevaarlijk hoor ik van de crew, maar je moet niet op ze stappen, want dan kunnen ze met de staart slaan of zelfs prikken. In de staart zit eenpen, die gif uitstoot, maar voor de mens niet dodelijk.

Na een uurtje worden we weer met de rubberboot van het strand gehaald en teruggevaren naar de ferry die ligt te dobberen op de kleine golven.

We hebben een aardig kleurtje opgedaan in dat uurtje, gelukkig hebben we zonnebrand meegenomen.

We varen weer terug naar Hamilton island. Wij mogen blijven zitten op de boot, omdat deze doorvaart naar Daydream island en dan naar Airlie beach. Makkie voor ons dus.

Om half 7 zijn we pas weer in Airlie beach terug, het is inmiddels al helemaal donker buiten.

We bellen voor een taxi, die ons naar ons appartement brengt. Dan douchen, want het oceaanwater is toch wel zout, alles plakt, en Sebastiaan mag zeggen wat we gaan eten.

Nou, dat weet ie wel, het wordt McDonalds. Peter en ik gaan het halen met de auto, mag Sebastiaan even alleen op de bank blijven liggen in het appartement.

Zo, de big mac, wrap en chinaburger smaakt uitstekend en na wat tv kijkenis onze 1e hele dag in Airlie beach ten einde gekomen.

Ditwas weer een hele leuke dag, morgen doen we dus het echt helemaal niets, lekker zwemmen in het zwembad bij ons hotel en even destad in omwellicht wat inkopen doen bij Woolworths en Target.

We gaan morgen daneen keertje niet uiteten maarzelf koken in onze reusachtige kitchen met alles erop en eraan.